از دیدگاه قرآن

آیه تطهیر در مورد عصمت امام حسین

(اِنَما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُم الرِجْسَ اَهْلَ اْلبَیْتِ وَ یُطَهِرَکُمْ تَطْهیراً) [۵] .«همانا خدا چنین می خواهد که رجس هر آلایش را از شما خانواده ی نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».بر حسب احادیث متواتر و مشهور بین شیعه و سنی آیه تطهیر در مورد اجتماع آن پنج شخصیت ممتاز عالم آفرینش در زیر کساء، و دعاء و صلوات پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ بر آنها که دفعات متعدد در منزل پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ و در خانه فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ و در حجره ام سلمه، و بعضی اماکن دیگر اتفاق افتاد، نازل شد، و آیه شریفه و احادیثی که در تفسیر آن وارد شده دلالت بر عصمت و جلالت شان حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ دارند.راجع به این آیه و احادیث کساء و اسناد و متون آن کتابهای مفصل نگاشته شده، و بعضی راویان مثل صبیح [۶] به مناسباتی فقط قسمتی از آن را نقل کرده اند. و از جمله: مسلم، بغوی، واحدی، اوزاعی، محب طبری، ترمذی، ابن اثیر، ابن عبدالبر، احمد، حموینی، زینی دحلان، بیهقی و دیگران از عایشه، ام سلمه، انس، واثله، صبیح، عمر بن ابی سلمه، معقل بن یسار، ابی الحمراء، عطیه، و ابی سعید، و ام سلیم [۷] روایات متعددی در این واقعه جلیله و منقبت عظیمه نقل کرده اند.عایشه می گوید: پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ بامدادی در حالی که یک نوع از بُردهای یمنی (که از موی سیاه بافته می شد) در برداشت بیرون آمد، سپس حسن ـ علیه السلام ـ آمد، پیغمبر او را داخل بُرد نمود، بعد از او حسین علیه السلام ـ آمد و داخل بُرد شد، آنگاه فاطمه ـ علیها السلام ـ آمد و پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ او را داخل بُرد کرد و بالاخره علی ـ علیه السلام ـ آمد او را داخل بُرد کرده و فرمود:(اِنَما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الْرِجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِرَکُمْ تَطْهیراً) [۸] .«اوزاعی» از شداد بن عبدالله روایت کرده که وقتی سر حسین ـ علیه السلام ـ آورده شد، مردی شامی به آن حضرت و پدرش جسارت کرد واثله بن اسقع برخاست و گفت: سوگند به خدا من همواره علی، حسن، حسین و فاطمه را دوست می دارم، بعد از آنکه شنیدم پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ در حق آنها فرمود آنچه را که فرمود؛ یک روز در خانه ام سلمه در خدمت پیغمبر مشرَف بودم که حسن آمد پیغمبر او را بر ران راستش نشانید و بوسید، پس حسین آمد و او را بر ران چپش نشانید و بوسید، سپس فاطمه آمد و او را پیش روی خود نشانید، آنگاه علی را طلب کرد و گفت: «اِنَما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الْرِجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِرَکُمْ تَطْهیراً» [۹] .«دولابی» در «الذریهالطاهره» از ام سلمه روایت کرده که پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ به فاطمه فرمود: شوهر و پسرانت را نزد من بیاور! فاطمه آنها را خدمت رسول خدا حاضر نمود، پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ کسائی فدکی را بر ایشان پوشاند، و دستش را بر ایشان گذارده و فرمود:«اَللهُمَ اِنَ هوُلاءِ آلُ مُحَمَد فاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ بَرکاتِکَ عَلی آلِ مُحَمَد اِنَکَ حَمیدٌ مَجیدٌ»خدایا اینها آل محمد هستند: پس صلوات وبرکات خود را بر آل محمد قرار بده، بدرستی که تو حمید مجیدی!و ام سلمه گفت: من کسا را بلند کردم که بر آنها داخل شوم نگهداشت پیغمبر آن را و فرمود:«اِنَکِ عَلی خَیْر»تو بر خیر هستی [۱۰] .و نظیر این روایت را حموینی از واثله روایت کرده است [۱۱] .واحدی در اسباب النزول، احمد در مناقب، طبرانی از ابی سعید خدری نقل کرده اند که آیه (اِنَما یُریدُالله) در حق پنج نفر نازل شد: رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله ـ، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ [۱۲] .و نیز احمد از ام سلمه روایت کرده که پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ در خانه او بود. فاطمه ـ علیهاالسلام ـ با دیگ سنگی که در آن خزیره بود [۱۳] بر آن حضرت وارد شد، پیغمبر در حالی که روی کسائی نشسته بود فرمود: شوهر و پسرانت را بخوان، سپس علی و حسن و حسین آمدند و نشستند و با هم از آن طعام خوردند. ام سلمه گفت: من در حجره نماز می خواندم خدا این آیه را نازل کرد:(اِنَما یُریدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِرَکُمْ تَطْهیراً)پس پیغمبر زیادتی کسا را گرفت و آنها را با آن پوشانید. سپس دستش را بیرون آورد و اشاره به آسمان کرد و گفت:«اَللهُمَ هولاءِ اَهْلِ بَیْتی، وَ حامَتی (اَیْ خاصَتی) فَاذْهَبْ عَنْهُمُ الرِجْسَ وَ طَهِرْهُمْ تَطهیراً»خدایا اینان اهل بیت و خاصان منند پس، از ایشان هر رجس و آلایش را دور گردان، و ایشان را پاکیزه کن پاکیزه کردنی.ام سلمه گفت: من سر خود را از خانه داخل نموده و گفتم: من با شمایم یا رسول الله؟فرمود:«اِنَکِ اِلی خَیْرِ اِنَکِ اِلی خَیْر» [۱۴] .تو بسوی خیری، تو بسوی خیری.و نظیر این حدیث را واحدی [۱۵] نیز به سند خود از ام سلیم روایت کرده است.این احادیث کثیر، بر عصمت حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ دلالت دارند و اینکه هر عمل و اقدام و نهضتی که بنماید مطابق صواب و حقیقت است. سیوطی در «اکلیل» به این آیه استدلال نموده و گفته است که همه اجماع اهل بیت را حجت می دانند زیرا خطا رجس است و رجس و پلیدی نیز از ایشان نفی شده است [۱۶] .
برگرفته از کتاب پرتوی از عظمت امام حسین نوشته آقای لطف الله صافی گلپایگانی ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﻪّ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *