امامت و رهبری، حاکمان زمان

نسب بنی امیه

در نسب بنی امیه و پاره ای از افراد مشهورشان سخن بسیار است. آنچه که در رد نسبت بنی امیه به قریش گفته شده، اینست که: امیه بنده ای رومی بود، عبد شمس او را خرید و به رسم عرب در جاهلیت او را پسر خود خواند و استشهاد می کنند به کلام امیر المومنین ـ علیه السلام ـ در یکی از نامه هایش به معاویه که فرمود:«لَیْسَ اُمَیَهُ کَهاشِمٍ، وَ لا حَرْبٌ کَعَبْدِ الْمُطَلِب، وَ لا اَبُوسُفْیانُ کَاَبی طالِب، وَلاَ الْمُهاجِرُ کَالطَلیقِ، وَلاَ الصَریحُ کَاللَصِیق»نه امیه لا هاشم قابل قیاس است و نه حرب با عبدالمطلب و نه ابوسفیان با ابوطالب و نه کسی که (در راه خدا)هجرت کرده با کسی که با اسلام جنگیده و بعد از اسارت آزاد شده؛ و نه کسی که نسبتش صریح و روشن است با کسی که نسبش معلوم نیست و به قبیله ای چسبانده شده، قابل مقایسه است!.به تصریح دانشمندانی مانند محمد عبده مصری در شرح نهج البلاغه، صریح، کسی را گویند که صحیح النسب باشد، و لصیق، کسی است که بیگانه باشد و او را به فامیل و قبیله ای چسبانده باشند و امیه مرد بدنامی بود که متعرض زنان می شد، و به فحشاء و زنا معروف بود، و همانکس است که بعد از محکومیت به ده سال جلاء وطن و ترک مکه، به شام رفت و در آنجا ده سال ماند، و در آنجا با زن یهودیه ی شوهرداری زنا کرد و آن زن در فراش شوهرش که یهودی بود پسری آورد و امیه او را به خود ملحق کرد و ذکوان نامید و به ابی عمرومکنی ساخت و زن خودش را در زندگی خودش به او داد، و این ذکوان پدر ابی معیط و جد عقبه پدر ولید بن عقبه برادر مادری عثمان است [۲۷۴] .نفیل بن عبدالعزی در محاکمه ی عبدالمطلب با حرب پسر امیه و جد معاویه به حرب گفت:اَبُوکَ مُعاهِرٌ وَ اَبُوهُ عَف وَ ذادَ الْفِیلَ عَنْ بَلَد حَرامیعنی: پدر تو امیه مرد زنا کاری بود و پدر عبدالمطلب پاکدامن و عفیف و بود عبدالمطلب فیل را از بلد حرام دفع کرد [۲۷۵] .
برگرفته از کتاب پرتوی از عظمت امام حسین نوشته آقای لطف الله صافی گلپایگانی ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﻪّ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *