احادیث و سخنان

چهل حدیث از امام حسین

۱٫ وَ قالَ لِإِبْنِهِ عَلیِّ بنالْحسین(ع): اَی بنَّی إِیَّاکَ وَ ظَلَمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیکَ ناصِراً إِلاَّ اللَّه جَلَّ وَ عَزَّ [۶۹] .به فرزندش علی بن الحسینعلیه السلام فرمود: پسر جانم مبادا برکسیکه جز خدای عز وجل در برابر تو یاوری ندارد ستم کنی.۲٫ وَ قال عِنْدَه رجل: إنّ المعرُوفَ إذا اُسدی إِلی غَیْرِ اَهْلِهِ ضاعَ فَقال الحسینعلیه السلام: لیس کذلک ولکن تکون الصَّنیعَهِ مثل و ابل المطر تصیب البر و الفاجر [۷۰] .مردی بر او عرض کرد: احسان به نااهل ضایع خواهد شد آنحضرت فرمود: چنین نیست احسان به مانند باران تند است و به نیک و بد میرسد.۳٫ وَ قَالعلیه السلام: الْإسْتَدْراجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ اَنْ یَسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمُ وَیَسْلُبُهُ الشُّکْرُ [۷۱] .غافلگیر کردن خدا برای بنده خود این است که به او نعمت فراوان دهد و شکرگزاری را از او بگیرد.۴٫ وَ قَالَعلیه السلام: إِیَّاکَ وَ ما تَعتذر فَإِنَّ المومن لایسیئ و لایعتذر. و المنافق کلُّ یوم یسیئ و یعتذر [۷۲] .مبادا کاری کنی عذرت باید زیرا مومن نه بد میکند و نه عذر میطلبد. و منافق هر روز بد میکند و عذر میخواهد.۵٫ وَ قال(ع): للسَّلام سَبْعُونَ حَسَنَه تِسْعَ وَ سِتُّونَ للمبتدا و واحده للرّادِّ [۷۳] .سلام هفتاد حسنه دارد شصت و نه از آن برای سلام کننده و یکی از آن برای جوابگو است.۶٫ عَن الرّضا عَن آبائِه، عَن الحُسین بن علیعلیهم السلام قال: وَجد لوح تَحت حائِط مَدینه منالمدائن مَکتوب فیه اَنَا اللَّه لاإله إلا انا، و مُحمّدُ نَبییٌّ، عجبت لمن ایقن بالموت کیف یفرح، و عجبت لمن ایقن بالقدر کیف یحزن، و عجبت لمن اختبر الدنیا کیف یطمئنَّ الیها، و عجبت لمن ایقن بالحساب کیف یذنب. [۷۴] .امام رضاعلیه السلام از پدرانش از امام حسینعلیه السلام نقل میکند که فرمود: لوحی پیدا شد که در آن نوشته شده من خدا هستم و خدائی جز من نیست و محمد نبی من است، تعجب است برای کسیکه یقین به مرگ دارد اما خوشحال است، و تعجب است برای کسیکه یقین به اندازه دارد اما محزون است و تعجب است برای کسیکه از دنیا خبر دارد اما به آن مطمئن است و تعجب است برای کسیکه یقین به حساب قیامت دارد اما گناه میکند.۷٫ روی انّ الحسین بن علیّعلیهما السلام جاءَهُ رَجُلٌ وَ قَالَ: اَنَا رَجُلٌ عاصٍ وَلااَصْبِرُ عَنِ الْمَعْصِیَهِ فَعِظْنی بِمَوْعِظَهٍ فَقالَعلیه السلام: اِفْعَلْ خَمْسَهَ اَشْیاءٍ وَ اذْنِبْ ما شِئتَ، فَاَوَّلُ ذلِکَ: لاتَاْکُلُ رِزْقِ اللَّهِ وَ اذْنِب مَا شِئْتَ، وَ الثانی: اُخْرُجْ مِنْ وَلایَهِ اللّهِ وَ اذْنِب مَا شِئْتَ وَ الثالث: اُطْلِبْ مَوْضعاً لایَراکَ اللَّهُ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، وَ الرابع: إِذا جاءَ مَلَکَ الْمَوْتِ لِیَقْبِضْ رُوَحَکَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِکَ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، وَ الخامس: إذا ادْخَلْکَ ما لِکٌ فیِالنَّارِ فَلاتَدْخُلَ فِیالنَّارِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ [۷۵] .شخصی به امام حسینعلیه السلام عرض کرد: ای پسر رسول خداصلی الله علیه وآله من آلوده به گناه هستم و یاراییم نیست که از عصیانم بگریزم، مرا موعظه فرما.امام حسینعلیه السلام فرمود: به پنج کار بپرداز و هر چه خواستی عصیان ورز.۱٫ از نعمتهای خداوند استفاده نکن، آنگاه به گناه روکن ۲٫ اگر میتوانی از حکومت و سرپرستی پروردگار خارج شوی گناه کن. ۳٫ به جائی پناه ببر که آفریدگارت ترا ننگرد بعد هر چه خواستی گناه کن ۴٫ اگر میتوانی هنگام مرگ جان به فرشته خدا تسلیم ننمایی هر گناهی میخواهی بکن. ۵٫ اگر میتوانی وقتی که تو را به شعلههای دوزخ میسپارند، وارد نشوی هر اندازه میخواهی عصیان کن.(اکنون که نمیتوان این پنج کار را انجام دهی باید از گناه و آلودگی بپرهیزی).۸٫ و قالعلیه السلام: لِرُجلٍ اغْتابَ عِنْدَهُ رُجلاً: یاهذا کَفَّ عَنِ الْغَیْبَهِ فَإِنَّهَا إِدامَ کِلاب النَّار [۷۶] .به مردی که نزد حضرت غیبت دیگری را میکرد، فرمود: ای مرد دست از غیبت بردار زیرا غیبت خوراک سگان جهنم است.۹٫ و قال له رجل ابتداءً: کَیْفَ اَنْتَ عافاکَ اللَّه؟ فَقَالعلیه السلام له: اَلسَّلامُ قَبْلَ الْکَلامُ عافاکَ اللَّه، ثُمَّ قَالعلیه السلام: لاتَاذَنُوا لاِحدٍ حَتَّی یُسَلِّمَ [۷۷] .مردی سوال کرد چگونه خداوند تو را عافیت دهد؟ فرمود: خداوند عافیت میدهد سلام کردن را قبل از کلام، سپس فرمود: احدی را اجازه (برکلام) ندهید تا اینکه سلام کنند.۱۰٫ وَ قالعلیه السلام: مِنْ دَلائِلِ عَلاماتِ الْقَبُولِ اَلْجُلُوسُ إِلی اَهْلِ الْعُقُولِ وَ مِنْ عَلاماتِ اَسبابِ الْجَهْلِ: اَلْمُماراهُ لِغَیْرِ اَهْلِ الْکُفْرِ، وَ مِنْ دَلائِلِ الْعالِمِ: إِنْتِقادُهُ لِحَدیثهٍ، وَ عِلْمِهِ بِحَائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ. [۷۸] .فرمودند: از نشانههای قبولی بنده در پیشگاه خداوند آن است که همنشینی خردمندان گزیند، و از نشانههای جهل و نادانی، گلاویز شدن با برادران دینی است، و از نشانههای عالم آن است که گفتار خود را خوب بسنجد و از حقایق علوم نظری آگاه باشید.۱۱٫ و قالعلیه السلام: اَلنَّاسُ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدّینُ لَعِقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعایشُهُمْ فَإِذَا یُحِصُّوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ [۷۹] .مردم بنده دنیا هستند و دین را فقط بازبانشان لمس میکنند، تا وقتی بدانند این گفتگوی ظاهری به ضرر دنیایشان نیست بر محور دین چرخ میخورند، اما آنگاه که به امتحانی آزموده شوند دین داران واقعی کم هستند.۱۲٫ قال الصَّادق(ع): حَدَّثَنیِ اَبی، عَنْ اَبیهِ(علیهماالسلام) اَنَّ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ الْکُوفَهِ کَتَبَ إِلی الحسین بن علیّ(علیهماالسلام): یا سیّدی اخْبِرْنی بِخَیْرِالدُّنیا وَ الْاخرهِ فَکَتَبَعلیه السلام:بسم اللّه الرّحمن الرّحیم اَمّا بعد فإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَی اللَّه بِسَخَطِ النّاسِ کَفاهُ اللّه اُمُورُ النّاسِ، وَ مَنْ طَلَبْ رِضَی النّاس بِسَخَطِ اللّه وَ کَّلَهُ اللّه إِلیَ النّاسِ وَ السّلام [۸۰] .هر کس خواهان رضایت خداوند باشد و خشنودی خداوند را به غضب مردم نفروشد، خداوند اموری که بدست مردم است برای اوکفایت خواهد کرد، و هر کس طالب رضایت مردم باشد و خشنودی مردم رابه غضب خدا بخرد؛ پروردگار او را به مردم وا میگذارد.۱۳٫ وَ قالعلیه السلام: یَاابْنَ آدَمَ، إِنَّما اَنْتَ اَیَّامٌ، کُلَّما مَضی یَوْمٌ ذَهَبَ بَعْضُکُ [۸۱] .ای انسان سرمایه و هستی تو عمر تست، هر روز که از عمر تو میگذرد قسمتی از هستی تو از بین رفته است.۱۴٫ وَ قالعلیه السلام: ما مِنْ عَبْدٍ قَطَرَتْ عَیْناهُ فینَا قَطْرَهً، اَوْ دَمَعَتْ دَمْعَهً إِلاَّ بِوَّاَهُ اللَّهُ بِها فِیالْجَنَّهِ حَقْناً لَهُ [۸۲] .هر کس بخاطر مصائب ما اهل بیت قطره اشکی از چشم خود سرازیر کند، و یا اشک در چشمانش حلقه زند، خداوند بوسیله آن اشک او را از عذاب حفظ نموده در بهشت جای دهد.۱۵٫ وَ قَالَعلیه السلام: اَلْبُکاءُ مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ نَجاهٌ مِنَالنَّارِ [۸۳] .گریستن از ترس خدا موجب نجات از جهنم است.۱۶٫ وَ قَالَعلیه السلام: بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَهِ اللَّه [۸۴] .گریستن چشمان؛ و ترس دلها از رحمت الهی است.۱۷٫ وَ قالعلیه السلام: مَنْ لَمْ یَکُنْ لِاَحَدٍ عائِباً لَمْ یَعْدُمْ مَعَ کُلٍّ عاذِرٌ [۸۵] .هر کس در صدد عیبجوئی دیگران نباشد، همیشه به فکر آن است که برای عیب دیگران عذری توجیه نماید.۱۸٫ و قال (ع): شُکْرُکَ لِنِعْمَهٍ سالِفَهٍ، یَقْتَضی نِعْمَهً آنِفَهً [۸۶] .شکرانه نعمتهای گذشته، موجب رسیدن نعمتهای تازه خواهد شد.۱۹٫ وَ قال(ع): اَلْعُدْرَهُ تَذْهَبُ الْحَفیظَهَ، اَلْمَرْءُ اَعْلَمُ بِشَاْنِهِ [۸۷] .دلاوری با محافظه کاری نمیسازد، و هر کس موقعیت خویش بهتر داند.۲۰٫ و قال(ع): لاتَاْمَنْ إِلاَّ مَنْ قَدْ خابَ اللَّهَ تَعالی [۸۸] .کسی را امین مپندار مگر آنکه بدانی از خدا میترسد.۲۱٫ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: بَنَیْتُ دَاراً اُحِبُّ اَنْ تَدْخُلَهَا وَ تَدْعُو اللَّهَ؛ فَدَخلها فَنَظر الیها.ثُمَّ قَال (ع): اَخْرَبْتَ دارَکَ، وَ عَمَّرْتَ دارَ غَیْرِکَ، عَزَّکَ مَنْ فیالْارْضِ، وَ مَقْتَکَ مَنْ فیِالسَّماءِ [۸۹] .شخصی بحضرت عرض کرد: خانهای ساختهام، دوست دارم وارد این خانه شوید، و برایم دعا کنید، حضرت وارد خانه شد و نگاهی به آن انداخت و فرمود:خانه خودت را ویران ساخته، به آبادی خانه دیگری پرداخته در نتیجه مردم زمین عزیزت میپندارند، در حالیکه ساکنان ملا اعلا تورا دشمن دارند.۲۲٫ قیل لهعلیه السلام من اَعظم النَّاس قدراً؟فقالعلیه السلام: مَنْ لَمْ یُبالِ الدُّنْیا فی یَدَیْ مَنْ کانَتْ [۹۰] .بحضرتش گفتند: چه کسی قدر و منزلتش از همه بیشتر است؟ فرمود: آنکس که فکرش مصروف دنیا نباشدو اهمیت ندهدکه دنیادر دست چه کسانی افتاده است.۲۳٫ وَ قالَعلیه السلام: إِنَّ مِنْ حُسْنِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ ما لایَعْنَیْهِ [۹۱] .از خوبی انسان آن است که کاری را که لازم ندارد انجام ندهد.۲۴٫ وَ قالَعلیه السلام: مَنْ عَبَدَاللَّهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، اَتاهُ اللَّهُ فَوْقَ اَمانیهِ وَ کَفَایَتِهِ [۹۲] .هر کس حق بندگی خدا را بجای آورد، خداوند بیش از آنچه آرزو داشته،و بیش از حد کفایتش به او عطا خواهد فرمود.۲۵٫ وَ قالعلیه السلام: مَنْ عَرَف َحَقَّ اَبَوَیْهِ الْاَفْضَلَینْ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ، وَ اَطاعَهُماحَقَّ طاعَتِهِ، قیلَ لَهُ، تَبَجَّحْ، فی اَیّ الْجِنانِ حَیْثُ شِئْتَ [۹۳] هر کس حق دو پدر روحانی خویش محمد و علیصلی الله علیه وآله را بشناسد، و آنگونه که بایست از آنان اطاعت نماید، به او خواهند گفت با افتخار و سربلندی در هر جای بهشت که میخواهی بیاسای.۲۶٫ عَنِ الْحُسین بن علیعلیهما السلام قال: دَخَلْتُ عَلی رَسُول اللَّهُصلی الله علیه وآله وَ عنده اُبیّ بن کعب، فَقال لی رَسُول اللَّهصلی الله علیه وآله: مَرحَباً یَا اَبا عَبداللَّه، یا زین السماوات وَالْارض، فقال له اُبیّ: وَ کیف یَکُون یا رسُول اللَّه زَین السَماوات وَالاَْرض احدٌ غیرک؟ فَقال: یَا اُبیّ، وَ الَّذی بعثنی بالحقّ نبیاً إنّ الحسین بن علیّ فی السماء اَکبر منه فی الْارض، و إِنَّه لمکتوب عن یمین العرش: مصباح هدیً و سفینه نجاه [۹۴] .امام حسینعلیه السلام میفرماید: خدمت رسول خدا(ص) در حالی که ابی بن کعب در حضور آنحضرت بوده رسول خدا به من فرمود: بارک اللهای اباعبدالله، ای زینت آسمانها و زمین، آنوقت ابی بن کعب عرض کرد یا رسول الله چگونه غیر از خودت زینت آسمانها و زمین باشد؟ فرمود: ای ابی، قسم به خداوندی که مرا به حق به پیامبری برگزید حسین بن علی در آسمانها بزرگتر از زمین است، و بدرستی در سمت راست عرش پروردگار نوشته شد که حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.۲۷٫ وَ قالعلیه السلام: لَوْلا ثَلاثَهٌ ما وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَاْسَهُ لِشَیءٍ: اَلْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمُوتُ [۹۵] .اگر حوادث سه گانه: فقر، مرض، مرگ نمیبود بنی آدم در برابر هیچ چیز سر فرود نمیآورد.۲۸٫ وَ قالَعلیه السلام: مَنْ اتانا لَمْ یَعْدَمْ خَصْلَهً مِنْ اَرْبَع: آیَهً مُحْکَمَهً وَ قَضِیَّهً عادِلَهً، وَ اَخا مُسْتَفاداً، وَ مُجالَسَهَ الْعُلَماءِ [۹۶] .هر کس نزد ما آید هیچ نباشد یکی از این چهار خصلت را خواهد یافت: برهانی متین میشنود، از قضاوتی عالانه برخوردار میگردد، بابرداری سودمند و پرفایده روبرو خواهد شد و ثواب همنشینی با علما را خواهد برد.۲۹٫ وَ قَالَ(ع): اَلصِّدقُ عِزٌّ، وَ الْکِذْبُ عَجْزٌ وَ السِّرُ اَمانَهٌ، وَ الْجَوازُ قَرابَهٌ، وَ الْمَعُونَهُ صَداقَهٌ، وَ الْعَمَلُ تَجْرَبَهٌ، وَ الْخُلْقُ الْحَسَنُ عِبادَهٌ، وَ الصَّمْتُ زَیْنٌ وَالشُّحُّ فقرٌ و السَّخاءُ غِنیً، و الرِّفْقُ لُبُّ [۹۷] .فرمودند:۱٫ راستگوئی موجب سرافرازی است.۲٫ دروغگوئی نشانه عجز و ناتوانی است.۳٫ اسرار دیگران نزد شما امانت است.۴٫ همسایگی نوعی قرابت و خویشاوندی است.۵٫ کمک به دیگران نشانه صداقت است.۶٫ کار به انسان تجربه آموزد.۷٫ اخلاق نیکو عبادت شمرده میشود.۸٫ سکونت زینت بخش آدمی است.۹٫ حرص و آز نوعی فقر روانی است.۱۰٫ سخاوت و بخشش نوعی بینیازی است.۱۱٫ مدارا با دیگران از خردمندی است.۳۰٫ وَ قالَعلیه السلام: لایَکُونُ الْاَمْرُ الَّذی تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّی یَبْرَاَ بَعْظُکُمْ مِنْ بَعْضٍ، وَ یَشْهَدَ بَعْضُکُمْ عَلَی بَعْضٍ وَ یَلْعَنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً.قَال الراوی: فَقُلت: ما فی ذلک الزَّمان مِن خَیر!فقال لهعلیه السلام: اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فی ذلِکَ الزَّمانِ، یَخْرُجُ الْمَهْدی فَیَرْفَعُ ذلِکَ [۹۸] .فرمودند: آن انتظاریکه شما درباره ظهور مهدی(ع) دارید بسر نخواهد آمد مگر آنگاه که بعضی از شماها از بعضی دیگر بیزاری جوید و برخی از شماها به زیان برخیدیگر گواهیدهد، ودستهای دستهدیگر را لعنت نماید.را وی گوید: گفتم: در این زمان دیگر اثری از نیکی نخواهد ماند! حضرت فرمود: تمام نیکیها در آن زمان خواهد بود، زیرا در این دوران است که مهدی ظاهر خواهد گشت، و زشتیها را برخواهد داشت.۳۱٫ وَ قالَعلیه السلام: قَائِمُ هذهِ الْاُمَّهِ هُوَ مِنْ وُلْدِی، وَ هُوَ صَاحِبُ الْغَیْبَهِ، هُوَالَّذی یُقْسَمُ میراثُهُ وَ هُوَ حَیُّ [۹۹] .فرمودند: قائم این امت از فرزندان من خواهد بود، و او دارای غیبتی است، در حالیکه زنده است دوران غیبت میراثش را تقسیم مینمایند.۳۲٫ عن حبیب بن مظهر الاسدی انه قال للحسینعلیه السلام: ای شئ کنتم قبل ان یخلق اللّه عزّ و جلّ آدمعلیه السلام؟فَقالَعلیه السلام: کُنَّا اَشْباحَ نُورٍ نَدُورُ حَوْلَ عَرْشِ الرَّحمنِ، فَنُعَلِّمُ لِلْمَلائِکَهِ التَّسبیع وَ اللتَّهْلیلَ وَ التَّحمیدَ [۱۰۰] .از حبیب بن مظاهر اسدی روایت شده است که از امام حسین(ع) پرسید: شما خاندان پس از آنکه خداوند آدم را بیافریند چگونه بودید؟ فرمودند: همانند نورهائی بودیم که اطراف عرش الهی سیر میکردیم، و فرشتگان را درس تسبیح و تهلیل و تحمید میآموختیم.۳۳٫ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: یَا ابن رَسُول اللَّهَ اَنَا مِن شَیعتَکم الخاص؟فقالعلیه السلام: یا عَبْدَاللَّهِ فَاِذاً اَنْتَ کَاِبْراهیمَ الْخَلیلِ، اَلَّذی قالَ اللَّهُ تَعالی: وَ إِنَّ مِنْ شیعَتِهِ لَإِبْراهیمَ، إِذْجاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیم [۱۰۱] فَاِنْ کانَ قَلْبُکَ کَقَلْبِهِ، فَاَنْتَ مِنْ شَیعَتِنا، وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ قَلْبُکَ کَقَلْبِهِ، فَهُوَ طاهِرٌ مِنَ الْغِشّ وَ الغِلّ فَاَنْتَ مِنْ مُحِبَّینا، وَ إِلاَّ فَاِنَّکَ إِنْ عَرَفْتَ اَنَّکَ بَقَوْلِکَ کاذِبٌ فیه اِنَّکَ لَمُبْتَلی بِفالِجٍ لایُفارِ قُکَ اِلیَ الْمَوْتِ، اَوْ جُذامٍ لِیَکُونَ کَفَّارَهً لِکِذْبِکَ هذا [۱۰۲] .مردی گفت: یا ابن رسول الله من از شیعیان مخصوص شما هستم حضرت فرمود: ای بنده خدا پس اینک تو همانند ابراهیم خلیل هستی که خداوند میفرماید: و از شیعیان او (حضرت نوح) ابراهیم است. زیرا با قلبی سلیم بدرگاه خداوند آید». اگر قلب تو نیز همانند قلب او باشد، تو از شیعیان ما خواهی بود، و اگر قلبت به آن درجه نرسید که از هرنوع غلّ و غشّی پاکیزه است، تو از دوستداران ما هستی، و گرنه چنانچه خود میدانی که در گفتارت دروغ میگوئی به یک بیماری فلجی مبتلا شوی که تا دم مرگخوب شدن نداشته باشی یامرض جذامی دامن گیرت شود که کفاره این دروغگوئیت باشد.۳۴٫ وَ قالعلیه السلام: اَنَا قَتیلُ الْعَبَرَهِ، لایَذْکُرُنی مُوْمِنٌ إِلاَّ بَکی [۱۰۳] .من کشته اشک چشمانم، هیچ مومنی مرا بیاد نخواهد آورد مگر آنکه برای من گریه خواهد کرد.۱٫ قال الحسینعلیه السلام:اَلصِّدْقُ عِزٌّ، وَالْکِذْبُ عَجْزٌ وَ السِّرُّ اَمانَهٌ، وَ الْجَوازُ قَرابَهٌ، وَ الْمَعُونَهُ صَداقَهٌ، وَ الْعَمَلُ تَجْرُبَهٌ، وَ الْخُلْقُ الْحَسَنُ عِبادَهٌ، وَ الصَّمْتُ زَیْنٌ وَ السُّحُّ فَقْرٌ وَ السَّخاءُ غِنیً، وَ الرِّفْقُ لُبٌّ. [۱۰۴] .۱٫ راستگوئی موجب سرافرازی است.۲٫ دروغگوئی نشانه عجز و ناتوانی است.۳٫ اسرار دیگران نزد شما امانت است.۴٫ همسایگی نوعی قرابت و خویشاوندی است.۵٫ کمک به دیگران نشانه صداقت است.۶٫ کار به انسان تجربه آموزد.۷٫ اخلاق نیکو عبادت شمرده میشود.۸٫ سکوت زینت بخش آدمی است.۹٫ حرص و آز نوعی فقر روانی است.۱۰٫ سخاوت و بخشش نوعی بی نیازی است.۱۱٫ مدارا با دیگران از خردمندی است.۲٫ و قالعلیه السلام:لا تَاْ مَنْ إلاَّ مَنْ قَدْ خابَ اللَّهَ تعالی. [۱۰۵] .کسی را امین مپندار مگر آنکه بدانی از خدا میترسد.۳۵٫ و قالعلیه السلام:مَنْ عَبَدَاللَّهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، اَتاهُ اللّهُ فَوْقَ اَمانیهِ وَ کَفایَتهِ. [۱۰۶] .هر کس حق بندگی خدا را بجای آورد، خداوند بیش از آنچه آرزو داشته، و بیش از حد کفایتش به او عطا خواهد فرمود.۳۶٫ و قالعلیه السلام:مَنْ عَرَفَ حَقَّ اَبَوَیْهِ اْلاَفْضَلَیْنِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ، وَ اطاعَهُما حَقَّ طاعَتِهِ. قیلَ لَهُ، تُبَجَّحْ، فی اَیِّ الْجِنانِ حَیْثُ شِئْتَ. [۱۰۷] .هر کس حق دو پدر روحانی خویش محمدصلی الله علیه وآله و علیعلیه السلام را بشناسد، و آن گونه که بایست از آنان اطاعت نماید، به او خواهد گفت با افتخار و سربلندی در هر جای بهشت که میخواهی بیاسای.۳۷٫ و قالعلیه السلام:ما مِنْ عَبْدٍ قَطَرَتْ عَیْناهُ فینا قَطْرَهً، اَوْ دَمَعَتْ دَمْعَهً اِلاَّ بِوَّاَهُ اللَّهُ بِها فیِ الْجَنَّهِ حَقْناً لَهُ. [۱۰۸] .هر کس بخاطر مصائب ما اهل بیت قطره اشکی از چشم خود سرازیر کند، و یا اشک در چشمانش حلقه زند، خداوند بوسیله آن اشک او را از عذاب حفظ نموده در بهشت جای دهد.۳۸٫ قَالَ الْحُسَینُ بْنُ عَلیّعلیهما السلام:إِذا صاحَ النَّسْرُ، قالَ: یا ابْنَ آدَمَ عِشْ ما شِئْتَ آخِرُهُ الْمُوت [۱۰۹] یعنی وقتی کرکس بانگ برمیآورد، میگوید: ای پسر آدم هر چند که میخواهی زندگی کن، سرانجام کار مرگ است.۳۹(سُئِلَ الْحُسَینعلیه السلام لَم افْتَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل عَلی عَبیدِهِ الصَّومَ، قالَ: لِیَجِدَ الغَنِیُّ مَسَّ الْجُوع فَیَعُودَ بِالْفَضْلِ عَلَی الْمَساکین [۱۱۰] .از امام حسینعلیه السلام پرسیدند که چرا خداوند صوم را بر بندگان واجب کرد؟ فرمود: زیرا مردم غنی زحمت جوع والم گرسنگی را درک کنند و مردم مسکین و فقیر به فضل وجود دستگیر شوند.۴۰(عن الحارث بن مغیره النضری قال: قلت لابیعبد الله الحسین بن علیعلیهما السلام: بای شیء نعرف المهدی؟فقالعلیه السلام: بالسکیند والوقار.قلت: و بای شیء؟قال: بِمَعرفَهِ الْحَلالِ وَ الْحَرام، وَ بِحَاجَهِ النَّاسِ اِلَیْهِ وَلایَحْتاجُ اِلی اَحَدٍ [۱۱۱] .حارث سوال میکند: به چه وسیله مهدیعلیه السلام را خواهیم شناخت؟فرمودند: باآرامش و وقارشگفتم: دیگر با چه نشانی؟ فرمودند: به نشان معرفتی که در حلال و حرام دین دارد، و به نشان احتیاجی که مردم به او دارند، و او به احدی نیازی نخواهد داشت.یا رَبِّ الْحُسَین بِحَقِّ الْحُسَین إِشْفِ صَدرالْحُسَین بِظُهُورِ الْحجه.
برگرفته از کتاب از مدینه تا مدینه و حماسه حسینی نوشته: غلام حسین اسدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *